Hoe kun je geld verdienen als affiliate van Marije Bakt Brood?

Lees hier mijn waardevolle tips om cursussen of e-books op verschillende manieren te promoten.

Mijn promotie tips voor jou! 

1: Wees transparant & trots op de samenwerking

Ik vind het altijd fijn om te weten hoe de verhoudingen zijn. Als er geld verdiend wordt met een link dan heb ik daar totaal geen moeite mee. Helemaal niet als de boodschapper zelf daar transparant in is. In jouw uitingen zou je onze samenwerking als volgt kunnen verwoorden:

Deze mail bevat een aantal affiliate links, wat betekent dat ik een kleine commissie ontvang wanneer jij iets aanschaft via die desbetreffende link. Kost jou niets extra's en mij help je ermee nog meer mooie recepten (of wat voor jou van toepassing is) met je te delen. Ik werk met veel plezier samen met Marije Bakt Brood (jouw unieke link hier plaatsen). In haar online broodbakschool vind je ambachtelijke broodcursussen om zelf aan de bak te gaan!

Laat iedereen zien dat we samenwerken en wees er trots op. 

2: Wees wervend & algemeen
Als affiliate stuur je mensen naar Marije Bakt Brood, en ik verkoop zelf de broodcursussen. Het is dus aan jou om algemeen en wervend te zijn en aan mij om heel specifiek te zijn. Gebruik dus geen termen als “nu kopen” of “naar de bestelpagina”, dat ligt meer bij mij. Jij kunt beter: “meer informatie” of  “gratis proefles” gebruiken. 


3: Passieve promotie - strategie
Bij passieve promotie besteed je eenmalig wat tijd met het koppelen van jouw unieke promotie links. Ideaal op plekken die veel of herhaaldelijk bezocht worden. En zonder dat je verder iets hoeft te doen kan het de komende maanden steeds weer commissie opleveren. Je wilt dat mensen op die link klikken. Dus geef de link een prominente plek, maak er een opvallende button van of kies voor een dikker of groter font. 

Voorbeelden waar je jouw unieke promotie links kunt plaatsen:

  • Op je blog, bij de meest populaire pagina’s 
  • Op je webshop, bij relevante producten of diensten
  • Op je website, bij de meest passende/populaire recept of artikelen
  • Op je Youtube-kanaal, bij jouw Youtube video’s die veel bekeken worden


4: Actieve promotie - strategie

Hoe actiever en persoonlijker je bent in je promoties, hoe groter de kans is dat jouw promotie je ook iets oplevert. Maak content voor je eigen kanaal of draag bij aan relevante content van anderen. Dat is effectiever dan alleen een banner plaatsen.

  • Een relevante post met links plaatsen op Facebook, Instagram, Twitter of Linkedin of reageren op een post van anderen met een link
  • Artikelen of recepten posten op je eigen kanalen met links naar de broodcursussen of gratis weggevers
  • Voeg jouw unieke links toe aan oudere content die je al geplaatst hebt. Dat werk heb je ooit al gedaan en nu kun je er de vruchten van plukken. En doordat de pagina geupdate wordt zal deze weer hoger komen bij Google. Verander gelijk ook even een paar woorden en voeg wat zinnen toe, zodat de update nog completer is. 
  • Een speciale nieuwsbrief over de broodbakschool, broodcurussen, gratis weggevers sturen naar jouw contactpersonen
  • Jouw link posten naar contacten in Whatsapp- of Telegram


5: Geef lekker veel informatie

  • Over hoe fijn het is om zelf brood te bakken, over een broodcursus en wat de voordelen zijn voor de thuisbakker. Veel informatie vind je op de website van Marije Bakt Brood. Het is belangrijk dat je de tekst herschrijft in je eigen woorden of in de stijl van je doelgroep. Dit voorkomt dat Google jouw content als duplicate content ziet. Maar ga ook uit van je eigen ervaring. Wat heb jij er aan gehad? Wat maakte voor jou het verschil? Andere tips:
  • Gebruik zoveel mogelijk woorden waarop gezocht wordt.
  • Opsommingen met bulletpoints worden vaak goed gelezen.
  • Quotes en testimonials doen het altijd goed. 
  • Gebruik reviews over Marije Bakt Brood in je content. Zie Google - reviews of gebruik de testimonials van de verschillende broodcursussen! 

6: Visuele uitingen trekken meer aandacht
Een afbeelding zegt meer dan 1000 woorden wordt wel eens gezegd. Want beeld trekt nou eenmaal meer aandacht dan tekst. Je vindt alle promotiematerialen die je kunt gebruiken op deze pagina. https://marijebaktbrood.nl/promotiematerialen/
Als je ideeën hebt over nieuw materiaal hoor ik dat graag.

7: Jij kan bijdragen aan geloofwaardigheid van Marije Bakt Brood
Ik kan zelf wel roepen hoe geweldig het is om zelf brood te leren bakken. Maar als iemand anders het zegt is dat veel geloofwaardiger. Dus als jij in je promotie een goed woordje doet over mij als broodinspirator of over de broodbakschool dan draagt dat zeker bij aan de geloofwaardigheid van het merk Marije Bakt Brood, waardoor jij uiteindelijk meer verkoopt. Denk aan termen als “enthousiaste vakvrouw”, “staat altijd voor je klaar”, “opgeleid door de beste bakkers” of “topdocent”. Gebruik vooral de woorden die bij jou en je kanaal passen. 

Je vindt op de website van Marije Bakt Brood een korte introductie over mij. https://marijebaktbrood.nl/over-marije/
Wil je het iets persoonlijker maken? Vraag dan een interview met mij aan.


8: Maak online verbinding met Marije Bakt Brood!
Via social media bijvoorbeeld: als je Marije Bakt Brood tagt of vragen stelt dan kan ik je post retweeten of antwoorden geven. Of volg Marije Bakt Brood en retweet mijn posts, met je eigen link erbij natuurlijk. 


9: Bezwaren weerleggen van de potentiële cursisten

Er kunnen bezwaren zijn om niet op jouw link te klikken. Probeer mogelijke bezwaren voor te zijn in jouw promotie of in een reactie op een post te weerleggen.

  • Denk je dat mensen geen tijd hebben voor een broodcursus? Geef aan dat ze een jaar lang toegang hebben tot de broodbakschool. En zo vaak en wanneer ze maar willen het lesmateriaal kunnen bekijken. 
  • Denk je dat ze bang zijn dat het duur is? Noem eventueel de actiekorting of geef aan dat het een vaardigheid is waar je je hele leven plezier van hebt en de prijs/kwaliteit verhouding erg goed is. 
  • Vinden ze het eng om zomaar iets te kopen waarvan ze niet weten wat het precies is?
    Verwijs naar een gratis proefles, of e-book of de niet-goed-geld-terug-garantie.
  • Zijn ze bang om de eerste stap te nemen? Of zien ze de meerwaarde van een online cursus niet? Vertel ze dan dat ik iedere dag in de broodbakschool te vinden ben om thuisbakkers  zoals zij een handje te helpen.  

Hoe minder bezwaren of drempels er zijn, hoe meer er geklikt zal worden. En meer tevreden cursisten via jouw links, resulteert in meer commissie voor jou.


10: Noem liever geen prijzen
Zelfs niet als je een korting kunt aanbieden. Prijzen kunnen namelijk fluctueren. Noem dan liever de actiekorting als bedrag of percentage, maar niet de uiteindelijke prijs. 


11: Affiliate marketing is samenwerken op de lange termijn
Affiliate marketing promotie werkt zelden binnen een dag. Geef het de tijd. Je moet er achter komen wat voor jou goed werkt. Soms moet je content nog gevonden worden door Google. Of is er iets anders wat op dat moment je doelgroep bezig houdt, zoals lekker weer. Maar blijf positief en blijf bouwen aan een langere termijn relatie met jouw doelgroep. Heb vertrouwen en blijf geloven in onze missie: Iedereen aan de bak! 


12: Promoot de cursussen die aansluiten bij je kanaal en bezoekers
Een open deur, maar mijn 100% natuurlijke broodcursus plaatsen op een bbq-blog is geen optie. Bedenk de “problemen” van je bezoeker en los deze op: ontzorg ze en maak ze blij. Schets het 'probleem' op een manier die je bezoeker zal herkennen.

Bijvoorbeeld:

  • “Is jouw keuken ook altijd ontploft na het deeg maken?”
  • “Heb jij ook nooit tijd om brood te bakken?”
  • “Wil jij ook een luchtig brood bakken in plaats van een baksteen 

Hierna kun je het gaan oplossen. Dat kan de link naar de broodbakschool zijn, of een gratis e-book of proefles. Tips werken vaak goed, vooral als je een Top 3, Top 5 of Top 10 aan tips maakt. Dat vind Google trouwens ook. Negatief mag ook: de Top 3 meest gemaakte fouten of Top 5 ergernissen in de keuken bijvoorbeeld. Het is wel aardig als je natuurlijk de oplossingen erbij geeft. Content met oplossingen werkt ook erg goed op social media: mensen klikken bovengemiddeld snel op dit soort posts.

Home screendump Marije Bakt Brood

Homepage

Stuur je bezoeker naar de geoptimaliseerde homepage van Marije Bakt Brood. Er gaat een wereld voor ze open!

Cursusaanbod screendump Marije Bakt Brood

Specifieke landingspagina

Enthousiast over een bepaalde broodcursus of e-book? Verwijs je bezoeker naar de specifieke landingspagina over deze broodcursus.

10 tips opt-in screendump Marije Bakt Brood

Opt-in pagina

Niet meteen een product promoten maar iets GRATIS weggeven? Verwijs dan naar een proefles of het e-book met 10 tips. Wanneer deze thuisbakker binnen 60 dagen iets aanschaft is de commissie voor jou!

setfoto Marije met camera - Marije Bakt Brood

Webinar/gezamenlijke actie
Heb je een grote achterban en wil je echt groots uitpakken? Neem dan contact met mij op voor een gastwebinar of een andere gezamenlijke actie. Ik denk graag met je mee!

Interview

Heb je een relevante doelgroep op het gebied van voeding, lifestyle en duurzaamheid en wil je deze iets extra's geven? Ik laat mij graag door jou interviewen!

13: Meten = weten 

Door af en toe te kijken in jouw Dashboard bij Plug & Pay zie je hoe je promotie-links het doen. Dat een post op een bepaalde plek goed presteert of juist helemaal geen kliks genereert. En de kans is groot dat je over een periode pieken en dalen ziet. Dat is heel normaal. Je kunt er op reageren door juist promoties te voeren tijdens bepaalde events, vakanties of nét voor feestdagen bijvoorbeeld. 


14: Verzamel zoveel mogelijk e-mailadressen
In de online wereld draait alles om relevante e-mailadressen. En de wet van de grote getallen. Hoe meer mensen je kan bereiken, hoe meer er verkocht zal worden en hoe hoger jouw commissie zal zijn. In eerste instantie natuurlijk om je eigen kanaal te promoten en dus ook de links waar je wat aan verdient. 

E-mailmarketing zorgt voor actieve verbinding met je bezoekers. En je kunt ze meerdere malen benaderen i.p.v. die ene keer als het hen uitkomt. Mocht je twijfelen, begin er dan toch maar mee. Als je bestand een beetje begint te groeien zul je zien dat je duidelijk meer bezoekers hebt na het sturen van een email-nieuwsbrief. 


15: Vraag mij om informatie en gepersonaliseerde content
Als je vragen hebt of als ik je ergens mee kan helpen, laat het vooral weten! Ook bij twijfel of je content wel klopt. Mail me en we gaan samen kijken wat we speciaal voor jou kunnen maken. Ik sta te popelen, vraag maar raak! 


16: Hergebruik content of laat iemand anders je content maken 

Geen tijd of talent? Om diverse redenen kan het zijn dat je zelf geen of weinig waardevolle content kunt maken voor je bezoekers. Heel herkenbaar. Ik doe bijna alles zelf en moet echt keuzes maken. Wat doe ik zelf en wat kan ik beter uitbesteden? Er zijn simpelweg te weinig uren in een dag.  

Er is al heel veel content gemaakt. Ga samenwerkingen aan met anderen. En deel in overleg content van anderen op jou site.
Daarnaast kun je iemand anders vragen om voor jou iets te schrijven. Wellicht met gesloten portemonnee omdat je een populaire site hebt, als prijsvraag, of je kunt een product of dienst ruilen. Daarnaast kun je ook gewoon iemand betalen om goede content voor je te schrijven als het uiteindelijk meer oplevert dan het kost. Op bijvoorbeeld www.Fiverr.com vind je heel veel mensen die je social media of content kunnen regelen. 


17: Denk groot en maak een plan 

Als affiliate wil je natuurlijk elke maand een graantje meepikken met het succes van Marije Bakt Brood. Je kunt gewoon zonder risico beginnen en wat links plaatsen op diverse plekken. Na verloop van tijd kun je dan de balans opmaken.

Wat daarna (of daarvoor!) óók kunt doen is een plan maken. Je kunt een doel alleen bereiken als je weet wat je doel is. Bedenk welk bedrag je over X jaar/maanden wilt verdienen. Reken dan uit hoeveel cursussen je daarvoor moet “verkopen”. Als je ongeveer weet wat je conversie is (hoeveel bezoekers heb je, hoeveel klikken er op je link, hoeveel mensen doen de cursus), kun je gaan rekenen.

Om mee commissie te incasseren kun je meer bezoekers trekken of proberen een hoger percentage laten klikken (content bieden die beter aansluit bij de doelgroep). Als je je doel duidelijk en meetbaar omschreven hebt, kun je er naartoe gaan werken. Wat moet je er voor doen om dat doel te bereiken? Begin vandaag nog en geef niet op. 


18: Zorg dat je kanaal gevonden wordt 

Alweer een open deur wellicht, maar het heeft weinig zin om promotielinks te plaatsen op een site met 37 bezoekers per maand. Het beste resultaat behaal je als je een plan hebt waarin je hebt bedacht hoe je aan je bezoekers komt. Gratis of betaald via Google of Meta? Via andere sites? Dat is aan jou, maar de uiteindelijke opbrengst bij marketing is altijd: bezoekers x conversiepercentage. Het conversiepercentage breng je omhoog door je links een passende plek te geven. Het bezoekersaantal breng je op verschillende manieren omhoog, maar SEO (Search Engine Optimalisation) hoort daar zeker bij. 


Ere wie ere toekomt

Deze tips voor jou zijn geïnspireerd op het whitepaper van Cooking Academy.nl. Daan, Tim & Robert bestieren samen het geweldige team van CookingAcademy.nl. Je vindt er online culinaire cursussen voor alle niveaus. Online cursus vlees, vis, sous vide, pizza, brood, groenten, sushi en meer. En er zijn gratis proeflessen. Neem eens een kijkje bij CookingAcademy.nl en verrijk je kennis met een lekkere kookcursus (En ja hoor, ook dit zijn affiliate links, want ik werk met veel plezier samen met de Cooking Academy :)).

Veelgest​​​​elde vragen

Moet ik iets investeren om mee te mogen doen? Wanneer kan ik starten en stoppen? Zit ik ergens aan vast? 

Partner worden is helemaal gratis en geheel vrijblijvend. Je kunt nu direct starten, over 5 minuten heb je je persoonlijke affiliatelinks. Als je wilt stoppen kan dat altijd per direct.


Schrijf ik me als persoon of bedrijf in?

Je kan je inschrijven als persoon of als bedrijf. Je hoeft dus geen bedrijf te hebben om partner te worden. Het is aan jou. 


Hoe weten je dat een verkoop via mij is gemaakt?

Je krijgt persoonlijke affiliatelinks waarmee je alle cursussen en ebooks kunt promoten. Wanneer iemand op jouw affiliatelink klikt wordt er een cookie geplaatst op zijn/haar apparaat waardoor ons betaalsysteem weet dat deze verkoop via jou is gemaakt. Deze verkoop wordt vervolgens automatisch aan jouw account gekoppeld.


Wat is de cookieduur?

Marije Bakt Brood maakt gebruik van een cookieduur van 60 dagen. Wanneer iemand in 60 dagen besluit om een cursus of e-book aan te schaffen nadat hij/zij op jouw link heeft geklikt, dan wordt de commissie toegekend aan jouw account.


Wat kan ik promoten? Hoeveel links krijg ik?

Je krijgt van alle pagina´s, ook van de HOME-pagina, unieke links. Je kan de online broodbakschool zelf in het zonnetje zetten of aandacht besteden aan een broodcursus of e-book.Of liever een gratis e-book weggeven of verwijzen naar een proefles? Het is aan jou om te bepalen wat het beste bij jouw doelgroep past. 

Zodra er een nieuwe cursus of e-book gelanceerd wordt dan staat de link direct in je dashboard en ontvang je van mij een e-mail.


Waar kan ik de links gebruiken?

Je mag de links doorsturen aan wie je maar wilt. In Facebookgroepen over brood bakken of een gezonde lifestyle. Of stuur het door naar je vrienden per Whatsapp. Op de site van je blog, in je webshop, op je Youtube-kanaal en in je email-handtekening of in een nieuwsbrief. Doe wat bij jou past en voor jou het beste werkt. Er is wel 1 restrictie. Ik wil niet geassocieerd worden met uitingen waarin dieren zijn gebruikt of worden misbruikt. Geen promotie-uitingen met mijn naam en relatie tot producten met dierlijke ingrediënten. Een link bij een recept voor een broodje pulled-pork vind ik ongepast. Buiten dat ben je vrij om jouw links te gebruiken. Twijfel je? Neem dan even contact met mij op.


Heb je promotiemateriaal dat ik kan gebruiken?

Je ontvangt als affiliate een mail met een link naar een map waar je afbeeldingen kunt vinden. Als je ideeën hebt over nieuw beeldmateriaal hoor ik dat graag.


Hoeveel tijd kost het me?

Dat bepaal je helemaal zelf. Je kunt eenmalig links te maken naar de cursussen, in een artikel of in je webshop. Of wekelijks een recept op je blog zetten en heel actief op social media de broodbakschool promoten. Hoe meer aandacht je geeft, hoe meer je zult gaan verdienen. 


Kan ik een unieke kortingscode krijgen of winactie doen?

Je ontvangt promotielinks voor gratis weggevers. Wanneer ideeën hebt voor meer gespecialiseerde acties, dan is dit zeker bespreekbaar.


Hoeveel kan ik verdienen als affiliate?

Er zit geen plafond op de inkomsten die je kunt genereren. Jij ontvangt minimaal 10% van de omzet die via jouw link komt. In jouw dashboard van Plug & Pay zie je de exacte commissie per product.
Een rekenvoorbeeld. Als er via jouw links binnen 60 dagen 6 cursuspakketten van 99 euro verkocht zijn dan levert jou dat 59,40 euro op. En 35 e-books van 14,50 euro genereren voor jou 50,75 euro. Let op: daar gaat nog wel de btw vanaf die ik afdraag.


Wat is de uitbetaaltermijn en hoe kan ik zien hoeveel ik verdiend heb?

Elke maand wordt er een uitbetaling gedaan voor vrijgegeven betalingen. Bij iDEAL betalingen worden deze na 28 dagen vrijgegeven, bij automatische incasso's na 60 dagen. In jouw persoonlijke dashboard van Plug & Pay kun je precies zien welke betalingen wel/niet zijn vrijgegeven en hoeveel commissies je tot nu toe hebt verdiend.


Staat jouw vraag hier niet bij? Stuur dan een bericht naar marije@marijebaktbrood.nl.


Superleuk dat we samen gaan werken aan mijn missie: Iedereen aan de bak!

Ik zie uit naar een langdurige en plezierige samenwerking.


Warme groeten,


Marije.